Absolutnie Wszystko Co Dowiedziałem Się o Budowie Listy Mailingowej cz.1

Jak wspomniałem wcześniej. Wziąłem  się za budowanie listy e-mailowej.

Powiem, szczerze – myślałem ze pójdzie mi dużo łatwiej.

Naiwniaczek.

Nie idzie tak kolorowo jak się spodziewałem (marzyłem). Zobaczcie sami moje rezultaty po 2 dniach reklamy na FB:

budowa-listy-progres

Jak widzisz – zaczynając kompletnie od zera. Dzisiaj na swojej liście mam 20 osób. Z tym, ze z samego FB pozyskałem póki co 13 osób 😉 UPSSS

Szalu nie ma.

Uwaga!
Jeśli jesteś ciekawy, który program do wysyłania używam – jest to mautic. Darmowy program m.in do mailingów.

Nie Polecam go początkującym, musisz zainstalować go na swoim serwerze, a następnie skonfigurować chociażby serwer do wysyłania maili (Amazon SES w moim wypadku). Raczej odradzam.

Zaleta jest – wysyłka 1000 maili kosztuje mnie może 50 groszy 🙂 

Budowa Listy Mailingowej – Co Zrobiłem Do Tej Pory

Nie będę tutaj leciał „po łebkach” – opisze wszystko od samego początku do końca. Czasami łatwo jest wspomnieć co nieco, jednak myślę ze będzie to wartościowe dla każdego z nas (i mnie) jeśli opisze wszystko nieco dokładniej wraz z moimi przemyśleniami.

Flow budowania Listy Mailingowej przez mnie wygląda mniej więcej tak:

Zaoferuj Lead-magnet w Facebook Ad -> Wyślij Na Strone Docelowa (Landing page) -> Zapytaj o E-Mail w zamian za Pobranie Pliku

Lead Magnet

Zatem budowa mojej listy w dużym stopniu zależy od atrakcyjności Lead Magnetu (etycznej łapówce którą daje w zamian za adres mailowy odwiedzającego).

Zanim zaczniemy jednak łapówce… powiem od razu o moich błędach:

Gdzie popełniłem błąd to określenie dokładnie swojej grupy docelowej. Oraz dokładne określenie jak mogę dotrzeć do tejże grupy. Sprytny Inwestor

Otóż tytuł mojego Lead magnetu to „13 Sposobów Na Zarobienie Dodatkowych Pieniędzy”. Sam tytuł nie brzmi najpiękniej.

Ale to jeszcze można przeżyć.

Tytuł e-booka można szybciutko zmienić. Problem tkwi właśnie w grupie docelowej. W określeniu kogo chce skusić na dołączenie do mojej listy. Patrząc jedynie na tytuł mojego poradnika można wywnioskować, że są to osoby:

  • Które chcą dorobić (nawet nie napisałem że w Internecie)
  • Można podpiąć osoby zainteresowane wolnością finansową (co sądzisz?)
  • Osoby, które chcą zmienić coś w swoim życiu (??)

Szczerze powiem. Myśląc o swoim LM nie brałem nawet pod uwagę grupy docelowej. Myślałem raczej co możne być w miarę ciekawe, co może przykuć uwagę ludzi na FB. Duży błąd.

W każdym bądź razie tak wygląda okładka mojego poradnika:

okladka_lead_magnet.

A tak jakaś tam ze stron:

Jeśli chcesz go zobaczyć, to proszę bardzo – poczekaj, a niebawem powinno wyskoczyć okienko z opcją pobrania ;).

Co Poszło nie Tak z Moim Lead Magnetem?

Jak już wspomniałem coś poszło nie tak. Wiemy już, że przede wszystkim nie określiłem z góry swojej grupy docelowej.

No ale powiedzmy sobie, zrobiłem LM i mam już jakąś grupę docelową (ludzie, którzy chcą dorobić). Jest jednak małe ale.

Jakie?

Otóż nie jestem w stanie konkretnie wycelować w  tych ludzi. Mówię tutaj o targetowaniu na facebooku (audience insights):

facebook_zainteresowania

Gdy próbowałem w zainteresowaniach wpisać:

  • Zarabianie
  • Praca w internecie
  • Itp.

Nie pojawiały się żadne podpowiedzi. Najzwyczajniej w świecie Facebook nie ma zdefiniowanych tego rodzaju tematów zainteresowań (za mało ludzi to lubi czy innego typu powód)

W każdym bądź razie na potrzeby mojej pierwszej kampani wybrałem takie targetowanie:

facebook_targetowanie

Ludzie z Polski, który interesują się ClickBankiem, itp. Sam Facebook określa moje targetowanie kampanii na dosyć szerokie. Czyli jednym słowem nie za dobrze.

Uwaga! Jeśli masz pomysł na to jak określić zainteresowania grupy docelowej – daj znać w komentarzu. 

Nauka z tego jest następująca:

Nie zabieraj się za tworzenie Lead Magnetu bez wcześniejszego określenia grupy docelowej oraz zdefiniowania sposobu dotarcia do tej grupySprytny Inwestor

Pracuję właśnie nad nową metodą określenia grupy docelowej. Będzie to powiązane również z określeniem należytego targetowania jak i określeniu idealnego Lead Magnetu!

Koniecznie śledź moje poczynania jeśli chcesz wiedzieć więcej.

Podoba Się? Zapisz się na Newsletter!

Lecimy Dalej…

Strona Docelowa czyli Landing Page

Strona docelowa to miejsce gdzie zostaną odesłani moi przyszli subskrybenci zaraz po naciśnięciu w reklamę.

Do wykonania strony docelowej użyłem plug-inu Thrive Themes. Kupilem go jeszcze jakiś czas temu i dzięki temu mam nieograniczony dostęp na nieograniczona ilość stron (teraz nie sprzedają już tego pakietu). Jest to prawdopodobnie jedna z moich najlepszych inwestycji.

W zasadzie to zrobiłem 2 strony docelowe. Docelowe wyglądają one następująca:

landing_page_przyklad_1

Widzisz tutaj również, po prawej stronie pasek narzędzi plug-inu thrive themes.

każdy z elementów możesz dowolnie przesuwać i ustawić gdzie ci się podoba. Plugin dodatkowo ma ogromna ilosc gotowych szablonów które możesz wykorzystać i edytować wg. własnego uznania.

Daj znać jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat tego dodatku.

Druga strona docelowa wygląda tak:

strona_docelowa_przyklad2

P.S. Jeśli nie chcesz wydawać tyle pieniędzy na stworzenie landing page, to:

Gdybym kupował plugin teraz to poważnie przyglądał bym się Visual Composerowi.

Rotacja Strony Docelowej z Google Experiments

Jak widzisz mam 2 strony. Chce przetestować obie i zobaczyć, która będzie dawała mi najlepsza konwersje. Jak to zrobić.

Oczywiście mógłbym płacić za kolejny plugin, jednak z pomocą przychodzi tutaj Google Analytics. A dokładniej eksperymenty google analytics.

Przed samym skonfigurowaniem eksperymentu musimy skonfigurować nasz cel (goal) tzn. końcowy rezultat, na który chcemy optymizować nasz eksperyment.

W moim przypadku jest to oczywiście zapisanie się na listę mailowaa.

Zatem jako mój cel określę odwiedzenie przez użytkownika strony z podziękowaniem za zapis na moja listę.

Konfiguracja Celów w Google Analytics

  1. Wejdź w zakładkę Admin
  2. W kolumnie View (Widok) wybierz Goals (Cele)
  3. Naciśnij +New Goal (Nowy Cel)

ustawianie_celow_google_analytics

W moim wypadku Cel skonfigurowałem następująco:

  • W punkcie 1:
    • wybrałem Custom (Niestandardowy)
  • W Punkcie 2:
    • Wpisałem nazwę celu
    • Wybrałem Destination (miejsce docelowe

google_analytics_goals_step2

  • W punkcie 3 (Goal Details):
    • Destination (miejsce docelowe) – wpisałem adres strony podziękowania
    • Dodatkowo Włączyłem opcje Funnel (lejek sprzedaży)
      • I dodałem jeden krok – Moja stronę docelowa

google_analytics_goals_step3

Dopiero teraz możemy przejść do konfiguracji eksperymentu.

Konfiguracja Eksperymentu W Google Analytics

Wracamy w do zakładki Raportowanie w GA. Tam wybieramy Behaviour (Zachowanie) i podmenu Experiments (Eksperymenty).

Teraz możemy wybrać Create Experiment (Stworz Eksperyment)

  • W punkcie 1-szym wybieramy nazwę naszego eksperymenty
    • Następnie w menu Objective for this experiment (zadanie eksperymentu) wybieramy nasz wcześniej zdefiniowany cel

konfiguracja_eksperymentu_google_analytics_wybor_celu

 

  • Zaznaczamy opcję Advanced (zaawansowane)
    • Tutaj włączamy (ON) Opcje Distribute traffic evenly (Będzie równomiernie dzielił odwiedzających między moje strony docelowe)
  • Następnie przechodzimy do kroku drugiego
    • Tutaj wklejamy nasze 2 adresy stron  (lub więcej)

 

konfiguracja_eksperymentu_google_analytics_krok2

  • W kroku 3 pobieramy kod naszego eksperymentu i instalujemy go tylko na naszej stronie numer 1
Uwaga!
Po pierwsze – w tym wypadku nie używaj Menedżera Tagów Google. Musisz ręcznie umieścić kod eksperymentu w sekcji head swojej strony.

Po drugie  – Pamiętaj, że cała twoja strona musi być podpięta pod google analytics. Tutaj już możesz używać GTM, tak jak to opisywałem w moim wcześniejszym artykule

  • Ostatni krok to podsumowanie (Google Analytics sprawdzi czy zainstalowałeś kody poprawnie) i Rozpoczęcie Eksperymentu

Jak wygląda eksperyment google w praktyce

Wyniki eksperymentu można obejrzeć klikając na jego nazwę, wtedy ukaże się nam coś takiego:

eksperyment_google_analytics

Jak widzisz pokazany jest tutaj współczynnik konwersji dla 2ch stron docelowych. Tabela zawiera dane sumaryczne zaś na wykresie powyżej możesz zobaczyć jak wyglądało to na przestrzeni kilku dni.

Kilka uwag.

  • Nigdy nie dyskwalifikuj wariantu po jednym bądź 2ch dniach testów
  • Gdy google mówi, że nie ma zwycięzcy to znaczy że nie ma zwycięzcy
    • Jest to nazwyczajniesza statystyka.

Zatem, mogę powiedzieć, że póki co muszę kontynuować test aby sprawdzić czy któraś ze stron docelowych ma szanse na bycie liderem.

Ok zaraz zabierzemy się za reklamy.

UwagaNie Przegap Kolejnych Wpisów -   Dodaj Mnie Do Feedly!

Przed Rozpoczęciem Reklamy na Facebooku – Konfiguracja Pixela

Przed rozpoczęciem wyświetlania reklam musisz ustawić kilka bardzo istotnych kodów śledzenia na Facebooku.

Po pierwsze musisz zainstalować kod pixela na swojej stronie. Pixel to coś podobnego do kodu google analytics, pomaga on śledzić twoich użytkowników. Dzięki Pixelowi możesz tworzyć grupy odbiorców. Dzięki temu  możesz na przykład wyświetlać reklamy tylko osobom,  które odwiedziły twoją stronę WWW. Albo, jeszcze lepiej, tylko osobom, które dodały twoje produkty do koszyka, ale nie kupiły. Tak czy siak – potrzebujesz pixela.

Uwaga!
Więcej o pixelu możesz przeczytać na stronie facebooka.

Aby zainstalować Pixela Facebooka na swojej stronie użyj Menedżera Tagów Google (w moim  poradniku opisałem jak zainstalować kod HTML tak aby był wywoływany na każdej stronie twojej witryny).

Po kolei.

Chyba nie muszę wspominać, że MUSISZ mieć dostęp do reklam w facebook’i. Gdu już to masz to wejdź w Piksele. Interfejs Facebook zmienia się notorycznie, ale w skrócie na nowym koncie może wyglądać to tak:

zakladanie_pixela_fb

Naciskamy przycisk stwórz Pixel. Następnie nadajemy naszemu pixelowi jakąś nazwę, a potem – najzwyczajniej w świecie instalujemy kod na naszej stronie:

kod_pixel-facebooka

Ja zrobiłem to przy pomocy Google Tag Manager, kod ten ma być uruchamiany na każdej z naszych stron więc nie powinniśmy mieć problemu z ustawieniami.  U mnie wygląda to tak:

Ok pixel mamy już zainstalowany. Super.

Teraz musimy skonfigurować kod konwersji.

Konfiguracja Kodu Konwersji w Reklamach FB

Przede wszystkim musimy wejść w Custom Convertions (niestandardowe konwersje).

Następnie naciskamy przycisk „Stwórz Konwersję” (czy jakkolwiek jest to przetłumaczone po Polski, na obrazku widzisz gdzie znajduje się ten przycisk). W nowym okienku wybieramy nasz pixel, oraz wpisujemy adres strony po odwiedzeniu której nastąpiła konwersja.

Czyli w naszym przypadku strona podziękowania za zapisanie się na newsletter. W przypadku sklepu internetowego będzie to strona potwierdzająca zakup.

Możemy także wybrać kategorię, chociaż nie ma to jakoś specjalnie znaczenie.

Możemy także przypisać wartość monetarną naszej konwersji jeśli chcemy, chociaż można to pominąć, szczególnie w przypadku zapisania na newsletter.

Voila, nasza konwersja jest już stworzona.

Tworzenie Kampani w FB

Wiele już omówiłem.

Wiele z tych rzeczy to tak zwane rzeczy papierkowe, które nie przynoszą wymiernych rezultatów, ale są wymagane. Choćby żebyśmy mogli śledzić naszą kampanię i wiedzieć jakie przynosi rezultaty.

Teraz zabiorę się do samego PPC na facebooku.

Ale przed tym – chwila o reklamach.

Tworzenie reklamy na Facebooka

Do tworzenia moich grafik użyłem strony canva.com . Jest to darmowa aplikacja, która pozwala tworzyć dosyć słodko wyglądające grafiki. Dodatkowo ma sporo darmowych szablonów.

Nie będę rozpisywał się tutaj na temat samej strony i jak tworzyć grafiki. Może omówię to kiedy indziej. Jeśli ktokolwiek będzie zainteresowany.

Stworzyłem około 4-6 reklam. Najlepiej poradziła sobie wyglądająca mniej więcej tak:

Grafika wygląda OK, jednak teraz widzę że nad samą treścią mógłbym trochę popracować.

Co dalej ?

Dalej pozostało mi opisanie procesu tworzenia reklam na FB oraz napisanie lekkich wniosków.

Jednak po napisaniu 1600 wyrazów w stylu „tutorialowym” jestem lekko padnięty 😉

Więc tę przyjemność zostawię sobie na później…

…a ty tymczasem powiedz mi co sądzisz o moich postępach na dzień dzisiejszy …

 

Hej! Zapisz się na mój newsletter
I razem ze mną odkrywaj sekrety zarabiania w internecie!
Zero Spamu. Nie wysylam spamu i nie udostepniam twojego adresu innym

Skomentuj