Google Tag Manager – Przewodnik po Menadżerze Tagów

Gdy po raz pierwszy usłyszałem „google tag manager„, pierwsze co pomyślałem to „co to znowu jest do cholery”.

Powiem Ci szczerze, opanowanie podstaw nie przyszło mi łatwo. Ale jednak stopniowo zacząłem ogarniać ten temat.

Dzisiaj tą wiedzą podzielę się z tobą.

Zaczynamy.

Uwaga!
Jest to poradnik napisany z myślą o mnie :). To znaczy pisze go dla siebie i przy okazji dla ciebie. Nie jestem ekspertem i mogę używać skrótów myślowych czy też najróżniejszych uproszczeń. Staram się jednak, żeby informacje tutaj zawarte były aktualne i 100% działające.

Napisałem go w sposób w który chciałbym mieć to wytłumaczone.

Co to jest Tag

Google Tag Manager, czyli narzędzie do zarządzania tagami. Wypadało by zatem określić czym jest tag.

Tag to wszelkiego rodzaju kod skryptu (chociaż nie tylko), który chcesz umieścić na swojej stronie.

Idąc tym tropem można powiedzieć, że tagiem jest kod google analytics, który umieszczasz na swoich stronach.

Tagiem, może być pixel z facebooka, który pozwoli ci później zdefiniować twoich odbiorców.

Jak również tagiem jest kod konwersji (np. z adwords) zamieszczony na stronie „dziękuję za zakupy”, który będzie mówił ile osób kupiło w twoim sklepie.

To wszytko podstawowe przykłady tagów. Oczywiście są to raczej proste przykłady, jednak myślę, że pokrywają one 95% zapotrzebowania przeciętnego użytkownika internetu.

Google Tag Manager pozwala nam zarządzać tymi  kodami  z jednego miejsca. W łatwiejszy sposób.

 Podstawy Google Tag Manager

Skoro już ogarnęliśmy czym jest tag. To zabierzmy się za same GTM, oraz jak wygląda interfejs oraz z czego się składa.

Na sam początek w GTM powinieneś stworzyć konto. Do każdego konta możesz następnie przypisać kontenery. Czyli w naszym przypadku strony WWW.

Założenie Konta w GTM

Tworzenie Konta i Kontenera w Google Tag Managerze jest proste, nie będę się tutaj na zbyt o tym rozpisywał. Zobacz obrazki poniżej i wszytko powinno być jasne.

Krok 2:

Nic skomplikowanego. Następnie otrzymamy wiadomość z kodem (tagiem nota bene), który musimy umieścić na naszej stronie.

O ironio, żeby korzystać z GTM musimy sami zainstalować ich Tag na naszej stronie. Nie lękaj się jest to jedynie kod, który będziesz musiał umieścić na stronie jeśli zdecydujesz się na GTM.

Jak Zainstalować Managera Tagów Google na Swojej Stronie?

Kod Java GTM należy umieścić tuż pod znacznikiem <body> na naszej stronie.

Żeby ułatwić sobie zadanie proponuje zainstalować plugin „Header and Footer„.

Następnie – wklejamy kod GTM w odpowiednim miejscu:

To by było na tyle. Możesz następnie zapisać zmiany i sprawdzić czy kod jest zainstalowany.

Podoba Się? Zapisz się na Newsletter!

Jak Działa Menadżer Tagów Google?

Działanie GTM opiera się na 3 filarach.

  • Zmienne
  • Reguły
  • Tagi

Zacznę szybko od zmiennych.

Zmienne to wartości, które GTM dla nas przechowuje. Mogą być to zmienne wbudowane. Oraz zmienne zdefiniowane przez użytkownika.

Jako zmienne wbudowane tag manager może pobierać najróżniejsze wartości z formularzy, przycisków, linków czy innych zdarzeń na naszej stronie. Takie informacje mogą być przydatne, gdy chcemy śledzić kliknięcia w poszczególne przyciski, czy też wypełnienie formularzy.

Możemy w menadżerze tagów zdefiniować także własne zmienne.  Mogą być to najróżniejsze wartości, które mogą okazać się potrzebne podczas pracy.

Ja dla ułatwienia mam zdefiniowaną zmienną (a właściwie stałą) z moim identyfikatorem google analytics.

Jak Zdefiniować Zmienną w Google Tag Manager?

Na zakładce zmienne przewijamy w dół do „zmienne zdefiniowane przez użytkownika”.

Naciskamy Nowa

Następnie klikamy gdzieś na ekranie roboczym wybierz typ  zmiennej. Rodzajem naszej zmiennej będzie stała (upsss).

Po czym wypełniamy wartość zmiennej naszym identyfikatorem google analytics (np. UA-2123131-1 – identyfikator ten znajdziemy na naszym koncie GA).

Możemy także dodać konkretniejszą nazwę naszej zmiennej.

Klikamy zapisz – i gotowe.

Mamy zdefiniowaną pierwszą zmienną.

Kolejny element GTM to Reguły

Reguły pozwalają Ci określić kiedy dany tag zostanie wywołany.

W przypadku Ogólnego Analytics sprawa jest prosta, regułą będzie wyświetlenie każdej strony witryny.

Jak zdefiniować podstawowe reguły w GTM?

Wygląda to mniej więcej tak:

  • Wchodzimy w reguły – stwórz regułę
  • Następnie wybieramy Wyświetlenia Strony
  • A Później nadajemy nazwę regule i zaznaczamy „wszystkie strony”

Oczywiście reguły mogą być dużo bardziej skomplikowane.

Jeśli chcesz śledzić konwersję dla osób, które zapisały się na newsletter – możesz stworzyć taką właśnie regułę.  To znaczy jako regułę ustawisz  stronę potwierdzenia rejestracji do newslettera. Wygadałoby to mniej więcej tak:

Dzięki regułą można robić naprawdę dużo.

Cuda, bym powiedział …

Możesz śledzić kliknięcia w poszczególne przyciski, możesz śledzić głębokość wizyt odwiedzającego, możesz śledzić wiele innych przydatnych rzeczy.

Napiszę trochę więcej w dalszej części poradnika.

Ostatni element – Tagi

Tag to element wiążący 2 rzeczy. Pierwszą jest kod HTML (niektóre aplikacje są wbudowane w GTM), a drugą jest reguła.

Niekiedy wykorzystujemy także zmienne (jeśli chcemy przekazać wartości dalej do naszego tag’u).

Jak widzisz poniżej najróżniejsze tagi są zdefiniowane, które możesz wywołać prosto z GTM. Jeśli twojego tagu nie ma tutaj zdefiniowanego (na przykład pixel facebook’a) możesz dodać go w postaci kodu HTML.

 

UwagaNie Przegap Kolejnych Wpisów -   Dodaj Mnie Do Feedly!

Ok, najlepiej będzie jak stworzymy teraz pierwszy Tag.

Dodanie śledzenia Google Analytics w Google Tag Manager

Wchodzimy w zakładkę Tagi. Następnie kliknij Nowy. Po tym Klikamy gdzieś w obszarze „Wybierz Typ Tagu”.

Teraz zajmiemy się konfiguracją naszego tagu. To dosyć proste w tym przypadku.

Nadajemy nazwę naszemu tagowi. (taką żeby była w miarę rozpoznawalna)

W polu Identyfikator Śledzenia (klikamy w przycisk) i wybieramy naszą zmienną, którą wcześniej zdefiniowaliśmy.

A na samym końcu dodajemy regułę – to znaczy określamy gdzie tag ma być uruchamiany. W naszym przypadku chcemy śledzić wszystkie strony.

Tag gotowy, jesteśmy już prawie gotowi.

Jak Opublikować Tagi w GTM

Jeśli myślisz, że powyższy tag zacznie działać od razu to niestety jesteś w błędzie.

Menadżer tagów działa na nieco innej zasadzie. Każda zmiana jaką do tej pory zrobiłeś jest zapisana w wersji roboczej. Ta wersja natomiast musi zostać opublikowana.

Aby opublikowań i zastosować nasze zmiany wystarczy nacisnąć duży czerwony przycisk „opublikuj„.

Po naciśnięciu przycisku nasze zmiany powinny zostać opublikowane a nasz kod śledzenia google analytics powinien zacząć działać.

Możesz sprawdzić to:

To jednak nie wszystko. Google Tag Manager ma jeszcze jedną przydatną funkcję – jest to PODGLĄD.

Jak Korzystać z Podglądu w Menadżerze Tagów

GTM oferuje opcję podglądu. Włączamy ją przyciskiem PODGLĄD. Zostaniemy o tym poinformowani poprzez informację w naszym panelu głównym:

Jak widzisz możesz tutaj także odświeżyć podgląd oraz go zamknąć.

Do samego podglądu przechodzimy w prosty sposób. W nowej karcie naszej przeglądarki wpisujemy adres naszej strony. Jeśli zrobiliśmy wszytko poprawnie to nasza strona będzie podzielona na dwie części. Dolna będzie zawierała dane informacyjne menadżera tagów google.

Jak widzisz w podsumowaniu widzimy, które z naszych tagów zostało odpalonych na przeglądanej stronie.

W tym wypadku – nasz google analytics.

W trybie podglądu mamy dostęp do wszelkich danych, które są przetwarzane w przeglądarce. W tym do naszych zdefiniowanych zmiennych. Możemy na nie zerknąć:

Jak widzisz są to zmienne, które zaznaczyliśmy wcześniej podczas konfigurowania zmiennych.

Fajnie.

Zobaczmy teraz kilka innych przepisów na ciekawe zastosowanie GTM.

Inne Przepisy na GTM

Jak już wspomniałem istnieje wiele możliwości zastosowania menadżera tagów google.

Możesz na przykład śledzić kliknięcia w jakiś link lub przycisk.

Zobaczmy.

Jak śledzić zdarzenie kliknięcia w link w GTM

Powiedzmy, że chcę śledzić kliknięcie w link „Jak Założyć Blog” na mojej stronie.

Stworzymy tutaj odpowiednią regułę. Jest kilka sposobów, my wybierzemy ten najprostszy.

Wybierzemy kliknięcie w link z dostępnych reguł. Następnie wybierzemy niektóre kliknięcia i podamy adres odnośnika.

Później podamy nazwę reguły i zapiszemy zmiany.

Teraz- tworzymy nowy tag, który będzie śledził nasze kliknięcia.  Tag konfigurujemy jak poniżej (jest to najzwyczajniejsze śledzenie zdarzenia w google analytics)

No i oczywiście dodajemy także naszą regułę śledzenia:

Dobrze, teraz powinno być ok. Możemy zapisać Tag i  opublikować zmiany.

Co teraz? Teraz przetestujmy co do tej pory zrobiliśmy.

Jak sprawdzić czy Google Tag Manager działa?

Idź do panelu Google Analytics. I przejdź do zakładki na żywo. Gdy już to zrobisz odwiedź swoją stronę (lub ją odśwież). Powinieneś zobaczyć coś takiego:

Uwaga! U mnie pojawiają się 2 małe słupki (gdzie pokazuje się czarna strzałka) jest to spowodowane tym, że na chwilę obecną mam zainstalowane 2 kody analytics:

  • Pierwszy to analytics zainstalowany za pomocą menadżera tagów
  • Drugi to kod zainstalowany ręcznie – ten muszę usunąć (który ukryty jest gdzieś w <head> strony)

Ok zobaczmy teraz czy śledzą się zdarzenia kliknięcia w przycisk. Przejdźmy do zakładki zdarzenia (w menu Na żywo). Gdy będziemy na tej zakładce to wtedy możemy wrócić na naszą stronę i kliknąć w monitorowany przycisk.  Oto co powinniśmy zobaczyć:

Pojawił się mały słupek, który mówi o zarejestrowaniu zdarzenia. Więcej szczegółów będzie poniżej:

Na Razie Wystarczy

Powiem szczerze, że chyba na razie wystarczy tych porad. Myślę, że opisałem tutaj sporo przydatnych funkcji menadżera tagów google. Które powinno dać ci solidne podstawy.

Przyznam, że była to dla mnie droga przez mękę :). bardzo cenna dla mnie lekcja – nie czerpie przyjemności z pisania tego typu poradników. Dużo więcej przyjemności i radości sprawiają mi analizy, eksperymenty czy case study :).

Ale, mimo wszystko, jeśli chciałbyś jeszcze jakieś porady z tego zakresu – pisz śmiało może uda mi się ci jakoś pomóc.

Sam myślę o nagraniu poradnika video na ten temat. Co o tym myślisz? Tymczasem jeśli chcesz obejrzeć jakieś dodatkowe filmy o GTM – odwiedź ten kanał na you tube. Jest tam wiele mega przydatnych informacji.

Na zakończenie, podsumowując dzisiaj dowiedzieliśmy się:

  • Czym jest tag i co to GTM
  • Jak zainstalować menadżera tagów na WordPressie
  • Jak definiować zmienne w menadżerze tagów
  • Jak definiować reguły
  • No i oczywiście jak tworzyć nowe Tagi
  • Jak zainstalować analytics przy użyciu GTM
  • Jak śledzić Kliknięcia za pomocą menadżera tagów

Jest kilka rzeczy, które możesz potraktować jako zadanie domowe:

  • Zainstaluj tag, który będzie śledził zapisanie się na twój newsletter
  • Zainstaluj tag który będzie śledził konwersję facebook
  • Jak śledzić wyświetlenia tylko niektórych stron

Daj znać jak ci poszło…

Hej! Zapisz się na mój newsletter
I razem ze mną odkrywaj sekrety zarabiania w internecie!
Zero Spamu. Nie wysylam spamu i nie udostepniam twojego adresu innym