Wracam Na Tarczy #AdwordsChallenge- Podsumowanie

Dziś opiszę Ci jak poszło moje AdWords challenge. Nie będę cię do końca trzymał w niepewności. Powiem od razu – walidacja pomysłu na biznes się nie powiodła. A może inaczej walidacja była sukcesem – jej wynik już nie. Pomysł się nie sprawdził.

A teraz czytaj dalej, żeby poznać szczegóły.

Jak to się zaczęło?

Jak już może przeczytałeś w moim ostatnim wpisie. Podjąłem się próby przetestowania pomysłu na biznes. A dokładniej pomysłu na sprzedaż elektronicznych produktów w internecie.

Sama strona powstała kilka dobrych lat temu. Jednak przez jakieś 2 lata była prze zemnie zaniedbana.

Dlaczego?

Nie miałem czasu i ochoty siłować się z Google i pozycjonować strony. Ot cała historia.

Stąd moje staranie – chciałem zobaczyć jaką wartość ma ten pomysł na portal.Jaką wartość mają dane słowa kluczowe. Czy produkt, który chciałem oferować ma szanse na powodzenie. Czy znajdą się chętni na jego kupno. 

I tego typu, kluczowe pytania, na które powinienem znaleźć odpowiedź kilka lat temu. Przed tym gdy „wskoczyłem do wody”  ;).

Ok więc co to za pomysł?

Długo, zastanawiałem się czy podać adres to mojej strony czy może zachować to w tajemnicy.

Jednak, skoro już wiem, że idea ta sprawdziła sie. To w sumie czemu nie – może oszczędzić ci to czas i pieniądze .

Pomysłem była sprzedaż wzorów CV, a strona to http://cv24.com.pl.

Strona wykorzystuje silnik WooCommerce do obsługi sprzedaży, a postawiona jest na standardowym szablonie dla sklepów – Storefront.

Czego się dowiedziałem w trakcie eksperymentu

Powiem szczerze, była to wspaniała okazja do nauki.

Do przeprowadzenia mojej walidacji musiałem – opanować Google Analytics. Co następnie skłoniło mnie do zapoznania się z Google Tag Manager’em (pracuje nad wpisem, pojawi się już niedługo). No i oczywiście samo WooCommerce.

Odświeżyć musiałem także moją wiedzę na temat AdWords.

Jak widzisz, sporo materiału. I dużo wiedzy teoretycznej a co najważniejsze – praktycznej.

Myślę, że właśnie dzięki temu, moje kolejne walidacje będą przebiegały nieco płynniej a ja będę miał więcej pojęcia co robię.

Zobaczmy na dane z AdWords

Sprzedaż wzorów CV to biznes w którym dość ciężko określić idealnego klienta. Może być to praktycznie każdy, kto szuka pracy. Dlatego też najlepszym sposobem znalezienia potencjalnych klientów jest tutaj bez wątpienia google. A dokładniej kupno reklam, które wyświetlą się przy niektórych słowach kluczowych.

Tak właśnie zrobiłem:

Jak widzisz, na swoje testy przeznaczyłem 200zł, z tego otrzymałem 627 kliknięć do swojej strony. Przy współczynniku CTR na poziomie 5%.

Nie miałem do czynienia z AdWords przez kilka lat, ale z tego co się orientuje jest to bardzo dobry wynik.

Zresztą szybkie google:

BOOM. Wszystko powyżej 2% to wynik powyżej przeciętnej. (jeśli ktoś ma inne informacje, dajcie znać w komentach)

Kluczem do przyzwoitych wyników jest:

  • dobór słów kluczowych
    • odpowiednie targetowanie słów (exact match, phase match itp)
  • tworzenie wielu Grup Reklam z powiązanymi słowami kluczowymi
  • Tworzenie osobnych reklam dla poszczególnej grupy

U mnie wyglądało to mniej więcej tak:

Każda z tych grup miała od 10-15 słów kluczowych. Powiązanych ze sobą tematycznie. Dla przykładu:

Ważne było także ustawienie kilku negatywnych słów kluczowych.

Jestem przekonany, że kampanię tę mógłbym bardzo daleko zoptymalizować. Poprzez ulepszanie listy negatywnych słów, testowanie nowych reklam, testowanie nowych stron docelowych i.tp. Jestem pewien, że kontynuując mógłbym dalej zmniejszyć koszt kliknięcia.

Oczywiście – w tym przypadku nie ma to sensu.

UwagaNie Przegap Kolejnych Wpisów -   Dodaj Mnie Do Feedly!

Dlaczego nie ma sensu, aby kontynuować ten test?

Odpowiedź jest prosta, brak odpowiedniej ilości konwersji.

Chociaż Adwords nie pokazuje tego w sowich danych (mój błąd, już go naprawiłem). To w trakcie trwania testu sprzedałem jedynie 1 sztukę.

Nie jest to wynik, który może mnie zadowolić. Bez sentymentów – porzucamy to i idziemy dalej.

Tak, na marginesie. Bardzo prosta reguła (moja osobista).

Jeśli wysłałeś do oferty 200 osób i nikt się nie skusił to jest duża szansa, że oferta jest do dupy ;). 

Oczywiście możemy tutaj debatować. Nad słusznością tej tezy.

Można powiedzieć – może ludzie, których wybieramy podczas marketingu są nie odpowiedni. Może być w tym nieco prawdy (ludzie szukający „wzór cv” mogą szukać przykładowego cv, mogą oni nie być gotowi na zapłatę).

Można powiedzieć, że nasza strona docelowa słabo sprzedaje. Jasne, jak najbardziej (szczególnie moja, zrobiona na prędko).

Oczywiście.

Jednakże, jeśli słowa kluczowe (aka. target w ludzi) było w miarę OK i strona docelowa były w miarę OK to mimo wszystko powinniśmy ujrzeć co najmniej kilka konwersji (5-10). Te kilka konwersji dałoby nam podstawy do dalszej optymalizacji.

Ok. Co dalej. Wypadało by się zastanowić co poszło nie tak?

Wróżenie z fusów – co poszło nie tak?

Trzeba przyznać, że przede wszystkim gdy tworzyłem tę stronę – nie zrobiłem absolutnie żadnego badania rynku. Dzisiaj (trochę na szybko) zastanowię się gdzie popełniłem błąd. Tak aby w przyszłości nie popełnić podobnych.

Po Pierwsze – Kto Szuka Wzorów CV?

No będą to osoby, które mają pracę i myślą o zmianie pracy (myślę, że są oni w mniejszości). Będą to także osoby bez pracy (myślę, że większość).

Bez pracy = Bez pieniędzy.

Więc jest spora szansa, że liczą się oni ze swoim portfelem i nie są nazbyt skorzy aby wydawać pieniądze w internecie.

Po Drugie –  Jak wyglądają trendy

Jest to dosyć istotny element. O którym zawsze zapominam!

Przy badaniu produktów zalecam sprawdzenie jak wygląda zainteresowanie danym tematem/produktem.

Nic szczególnego google trensds wystarczy. Zobaczmy na moje słowa kluczowe

Jak widzisz. Trend spadkowyzainteresowanie tym tematem spada. Nie powiem wciąż nie jest małe, ale widać widoczny trend spadkowy z potencjalną stabilizacją.

Po Trzecie – Wielkość Rynku / Zainteresowanie Tematem

Dla każdego produktu oszacowanie to może być różne. W moim przypadku zerknę na Google Keyword Planner i sprawdzę ile osób szuka pokrewynych fraz kluczowych:

Tutaj powiem szczerze – nie jest źle. Widać, że sporo osób szuka „coś” na temat wzorów CV.

Widzimy także, że konkurencja – do płatnych reklam – jest średnia.

Po Czwarte – Nie Sprawdziłem Co Robi Konkurencja 

Szybkie google i możemy dowiedzieć się, że do naszych konkurentów należą:

  • http://www.livecareer.pl/
  • https://cv.pracuj.pl/
  • http://careerbooster.pl/
  • https://interviewme.pl/

Ciekawe. Wiele z nich oferuje wzory CV za darmo 😉 UPSSSSss.

Inni oferują nieco bardziej zaawansowane usługi – typu napisanie CV czy konsultacje Kariery.

Myślę, że wiele z tych firm inaczej podchodzi do tematu. Używają oni darmowych wzorów CV jako wabika. Następnie „na backendzie” poprzez email marketing oferują oni zaawansowane usługi.

Klasyczny Sales Funnel (lej-ek sprzedaży).

Nikt w zasadnie nie sprzedaje wzorów CV. Może być to sygnał, że się to po prostu nie opłaca.

Tutaj, można także sprawdzić co robią ludzie za granicą. Nie będę się rozpisywał. Większość reklam w USA to darmowe wzory CV, z mocno rozbudowanym sales funnel’em (sprzedażą usług i usług premium na back-endzie)

ok, to bardzo szybka analiza. Jeśli masz jakieś pomysły – daj znać co jeszcze powinienem wziąć pod uwagę.

Moje Wnioski i Podsumowanie

Po pierwsze – jestem mega zadowolony z samego faktu, że ruszyłem tyłek i coś zrobiłem.

Po drugie – nie będę kontynuował testu i wysyłania płatnego ruchu do tej strony.

Myślę jednak, że będzie to okazja do przetestowania kilku usług SEO i sprawdzenia czy możliwe jest wypozycjonowanie tej strony na kilka fraz. Jak sądzisz?

Po trzecie – Na pewno będę generował i testował więcej pomysłów na biznes. W myśl zasady, że w końcu coś się uda 🙂 – mam nadzieję, że prędzej niż później.

No i na koniec – było to dla mnie fajne wyzwanie, które zmotywowało mnie do działania. Dzięki temu nauczyłem się wiele nowych rzeczy i mam zamiar testować więcej tego typu pomysłów w przyszłości!

Daj znać jakie jest twoje zdanie !

Hej! Zapisz się na mój newsletter
I razem ze mną odkrywaj sekrety zarabiania w internecie!
Zero Spamu. Nie wysylam spamu i nie udostepniam twojego adresu innym

9 komentarzy

  1. Marcin Chruszcz Wrzesień 5, 2016
    • Michal Wrzesień 6, 2016
  2. michał Wrzesień 6, 2016
    • michał Wrzesień 6, 2016
      • Michal Wrzesień 7, 2016
  3. Michal Wrzesień 12, 2016
  4. Michal Wrzesień 12, 2016
  5. michal Październik 10, 2016